Klimattoppmötet i Paris, COP21 närmar sig med stormsteg och vad passar då bättre än att släppa fram dagens gästskribent! Hennes namn är Emelie och hon skriver om hur klimatengagemang och intresse för mode fick henne att starta en kampanj på Instagram för att belysa frågan om tvågradersmålet.

Bild2Jag heter Emelie Persson Lindqvist och jobbar som hållbarhetskonsult på ett stort teknikkonsultbolag. I fyra år innan jag började på det arbete jag har idag drev jag min egen business där jag jobbade med hållbarhet i mode/handeln och i kommunikationsbranschen. Min främsta styrka är att jag själv är väldigt kommunikativ och min mission är att gifta mode-, media- och reklambranschen med hållbarhetsbranschen, eftersom de förra behöver djupet och ansvarstagandet och de senare behöver lära sig både att våga styra och utmana sin kund.

Som ett steg på vägen mot det giftemålet driver jag inför klimattoppmötet i Paris i december #wearingclimatechange-kampanjen.

I augusti läste jag på om klimatmötet COP21 och jagade upp mig över hur den enormt viktiga klimatfrågan då inte fick det mediala utrymme den förtjänar. Jag tror att bakgrunden till det är att många av oss har känslan av att den komplexa och svårgreppbara klimatfrågan ”händer någon annanstans” och jag ville på ett lustfyllt och annorlunda sätt ändra på det.

Wearingclimatechange går ut på att jag dagligen bär tvågradershöjningen på kroppen i form av en så kallad dagens outfit och postar en bild på mitt Instagramkonto @wearingclimatechange. Jag tror att om vi ska orka bry oss om klimatfrågan (och alla andra hållbarhetsfrågor) så måste de kännas eller tilltala vår fåfänga – wearingclimatechange gör båda. Om man bär den globala höjningen av temperaturen på kroppen varje dag så känns klimatfrågan fysiskt. Men man behöver egentligen inte bära klimatfrågan i form av för mycket kläder, man kan ju bära den mentalt ”på sina axlar” också. Vad som är att bära klimatförändringarna för dig vet bara du och vad som är två grader för varmt är individuellt.

Bild1Att prata om klimatförändringarna med hjälp av något så enkelt, och kanske banalt, som dagens outfit gör samtalet om klimatförändringarna lättillgänglig och lustfylld istället för komplext och svårt. Om man ser och höra samma sak i sitt flöde på Instagram varje dag (climate change, climate change) så kommer man per automatik dra öronen åt sig när man hör climate change även i andra sammanhang, då frågan omedvetet blivit en del av ens intressesfär. Då kan det börja hända saker.

Dagens outfit är ett fenomen från modevärlden och hela kampanjen en flirt med modebranschen. Jag tror att om vi ska få med alla i omställningsarbetet mot ett hållbart samhälle så måste vi våga angripa oinvigda på oväntade sätt, vare sig det gäller implementeringen av ett hållbarhetsarbete i ett företag eller att rent allmänt väcka engagemang i viktiga frågor. Vi måste våga möta människor där de befinner sig och inte vänta på att de ska komma nyfrälsta till oss, för det gör de bara när Rockström sommarpratar och det gör han på tok för sällan.

Om det blir drag i hashtagen (använd och sprid den gärna) ska jag lämna över den till förhandlarna i Paris där jag kommer att vara på plats. Det blir som en digital namninsamling fast i bilder. Jag tycker att din ska vara med.

 

Share.

About Author

Gästbloggaren

Under denna användare skriver ett antal intressanta personer gästinlägg. Här blandas personliga reflektioner med tips och råd. Känner du någon som du vill ska gästblogga, eller känner du själv att du är en lämplig kandidat? Kul! Skriv till viktor.stocke[at]sustainergies.com