En resa till Indien 2009 blev startskottet för The Good Tribe. Idag består organisationen av sex drivna samhällsentreprenörer. Och en rosa elefant.

Att gå in på The Good Tribes hemsida är en upplevelse i sig. Den är tydlig och proffsig. Ren. Rolig. Grafisk. SNYGG helt enkelt. Och den är rosa. The pink colour stands for doing things differently, with charm, and engaging with curiosity and passion, skriver ”triben”.

Er sida och ert stilspråk förmedlar en väldigt positiv känsla. Har ni lika kul på jobbet som det verkar?

– Det är just det som driver oss! Alla är visionära, idéburna och brinner för att förändra världen till det bättre genom glädje och kreativitet, säger Ida Lemoine, konsult och projektledare på The Good Tribe.

IMG_8755

Ida Lemoine, foto Rupert Pessl

Sedan i mars är hon en del av företaget och är bland annat projektledare för Expedition Botkyrka, ett ledarskaps- och samhällsentreprenörsprogram för ungdomar mellan 15 och 25 år, i samarbete med Botkyrka kommun. Hon beskriver projektet som en plattform och mötesplats för unga som vill bana sin egen väg i livet och utvecklas som ledare och samhällsentreprenörer.

– Genom Expedition Botkyrka vill vi få ungdomarna att lyfta fram sina styrkor, förstå sin egen potential och få dem att inse att de har möjlighet att förändra världen.

Expedition Botkyrka är en del av tribens satsning ”Expeditionen”. Igår släpptes beskedet att Expeditionen har blivit utvalda som en av årets tre deltagare i Reach for Change, en organisation som lyfter fram insatser som främjar barns möjligheter. I år inkom 525 bidrag till tävlingen. Jag hör att Ida ler stort genom telefonen när hon berättar den glada nyheten.

Expedition Botkyrka, projektet som har tagit triben till finalplats i tävlingen, är bara ett exempel på hur de arbetar tillsammans med andra aktörer. Att samarbeta med andra ser The Good Tribe som en självklarhet. Ett annat exempel på ett lyckat samarbete är den nya produkten MethodKit, som har tagits fram tillsammans med Idea Society. Det är en kortlek med 55 kort där varje kort representerar en hållbarhetsaspekt. Produkten syftar till att engagera anställda på företag och lyfta fram vikten av att jobba med hållbarhet. MethodKit och The Good Tribe tog även tillsammans med Sida fram crowdsourcade hållbarhetsguiden Pink Guide förra året i Almedalen.

Under hösten har triben även anordnat flera MethodKit för utbildningar och workshops inom hållbar utveckling, bland annat på Åre Sustainability Summit, för Region Kronoberg och WINNET. The Good Tribe har även verksamhet i Österrike där de driver kampanjprojektet mot livsmedelssvinn, Zero Waste Jam. Just nu konceptutvecklar och projektleder även triben en hållbarhetsfestival i personligt ledarskap och teambuilding för Graz kommun.

– Vi är en dynamisk organisation, det är därför vi heter The Good Tribe. Vi lyssnar på våra kunders behov av att lösa sina hållbarhetsutmaningar och skapar lösningar utifrån det. En av våra tjänster är att vi konceptualiserar och implementerar hållbarhet i praktiken. Vi har inte en färdig produkt utan säljer en utveckling och ser vad som dyker upp på vägen.

På den rosa hemsidan har triben målat upp sin vision för 2022. Sidan är full av tilltänkta citat från ledande hållbarhetsprofiler och olika medier. Bland annat skulle Harvard Business Review år 2022 skriva ”They created the company of the future already ten years ago” om företaget.

Vad skiljer ert företagstänkande från andras, vad gör det annorlunda?

– Medan andra hållbarhetsföretag jobbar med exempelvis klimatkompensation och hållbarhetsrevision, arbetar vi med att skapa engagemang och passion. Vi vill engagera olika samhällsgrupper och få folk att förstå hållbarhet. Vi pratar inte längre hållbarhet. Vi gör hållbarhet!

– Eftersom att vi arbetar så brett i olika länder är det viktigt att mötas kring en vision. Vi har en gemensam vision kring ”zero waste”, där vi jobbar med ett scenario som handlar om att inte slösa på varken mänskliga eller miljömässiga resurser, säger Ida.

Vi fortsätter att prata om hållbarhetsgreppets tre pelare; ekonomisk hållbarhet, socialt ansvar och respekt för vår miljö.

– Det är precis det här som personifierar The Good Tribes samhällsentreprenörskap! Vi försöker skapa en business av att jobba med hållbarhet. Vad vi än gör försöker vi integrera sociala och miljömässiga dimensioner.

Tribens breda verksamhetsområden övervakas noga av den trogna följeslagaren elefanten.

We chose an elephant as our symbol since this animal unites us. […] Moreover, elephants symbolize tribes, powerful movements, intelligence, integrity, and life long memories.”

”Everyone talks about sustainability, we create.”

Share.

About Author

Caroline Nordvall

Jag är student inom journalistik och statsvetenskap och har ett brinnande intresse för storpolitik och kritiskt ifrågasättande inom alla dess former. Mitt internationella intresse går hand i hand med mitt engagemang för miljö och hållbarhet och långsiktigt hoppas jag kunna kombinera dessa två. Drömjobbet vore utrikeskorrespondent. Men att "dra sig tillbaka" och jobba med CSR och hållbarhetsfrågor hemma i Svedala när äventyrslustan har lagt sig, vore minst lika spännande.