I förra inlägget berättade Christian Fickler historien om hur företaget Bundling startades och hur plugget och företaget inspirerar och utvecklar varandra. Det här inlägget kommer istället ge några tips på hur man kan utveckla sin idé, vilka praktiska utmaningar som finns i en cirkulär ekonomi och hur Bundling jobbar med att lösa dem.

Foto: Bundling

Foto: Bundling

Många går runt med spännande idéer i huvudet. Något som slagit en på tåget, i tentaplugget eller under fikapausen. Tyvärr stannar de flesta idéerna kvar i huvudet för att man inte tror att de är tillräckligt bra. Men det finns ingen perfekt idé. Och framförallt utvecklas ingen idé så länge den stannar kvar i en persons huvud. Jag har pratat med släkt, vänner och många fler. Alla har lyssnat, funderat och gett feedback på idén. Det är en otrolig resurs som vi borde använda mer! Både genom att prata, lyssna och sluta vara rädda för att någon ska ”sno” idén. Av alla jag pratat med är det ingen som ens är intresserad av att jobba med barnprodukter.

Som student har man extra stora resurser för att få feedback och inspiration på sin idé. Jag gick till en innovationsrådgivare på LiU Innovation som är Linköpings Universitets innovationskontor. De har coachat oss i allt från struktur på affärsplan till sälj- och pitchträning. Dessutom finns massor av kontakter från inkubatorer, affärsänglar, IP-experter osv. Det har hjälpt mig och de andra i teamet att fokusera på rätt saker och ta fram en spännande affärsmodell.

Hos Bundling betalar kunden en månadskostnad och får då välja fritt bland 100-tals leksaker, böcker och pussel på vår sida. När barnet har tröttnat väljer man nya varor så byter vi dem vid ytterdörren. De gamla sakerna tar vi tillbaka, rengör och återanvänder så länge de är säkra och rena. Det låter enkelt och smidigt, men som i alla företag finns det utmaningar. Trovärdighet och leverans är stora utmaningar, men att förändra det generella konsumtionsbeteendet är minst lika viktigt.

Foto: Bundling

Foto: Bundling

 

 

 

 

 

 

Att bygga trovärdighet hos ett nystartat företag är inte helt enkelt. Speciellt när det riktar sig mot föräldrar och deras barn. En prenumeration på återanvända leksaker är inte det första en småbarnsförälder vill tänka på. Visst handlar det om att spara tid och plats, spara pengar och spara miljön, men ingen av dessa är viktigare än barnens säkerhet och hälsa. Trovärdighet är inte något man får, det är något man förtjänar och jag anser att transparens är det enda sättet att förtjäna det. Därför berättar vi allt när någon frågar. Det visar att Bundling inte är ute efter att utnyttja någon eller lura föräldrar att betala mer för att använda en ny tjänst. Utan nyfikna kunder som är villiga att hjälpa oss kan vi inte uträtta någonting och dessutom finns det många föräldrar som har bra idéer på hur vi kan bli bättre.

En annan stor utmaning i en cirkulär ekonomi är leveranserna. Nästan alla leveranser som görs idag är anpassade för att sälja saker, alltså en leverans från ett lager till en kund. Tyvärr fungerar det inte på samma sätt för oss. Alla saker behöver skickas tillbaka till lagret för att rengöras innan de kan skickas ut till nästa kund. För att förstå hur det skulle gå till började vi med att göra alla leveranser själva. På så sätt träffade vi kunderna vid varje byte och frågade vad som var bra och dåligt. Även om det har förbättrat upplevelsen finns det massor av möjligheter till nya, hållbara transportlösningar. Hjälp oss gärna!

Den sista stora utmaningen är hur viktigt vårt eget beteende är för att kunna etablera en cirkulär ekonomi. Vi är så otroligt ingrodda med att ägande är det enda rätta för alla typer av produkter. Det har förändrats till viss del de senaste åren, men är fortfarande alldeles för avlägset. Jag tror att det handlar mycket om att erbjuda något extra. Med nästan all form av ägande kommer en massa jobbiga saker som förvaring, reparation och försäljning. Genom att samtidigt göra en smartare lösning blir det en större vinst för kunden och man är beredd att testa och betala för det i högre utsträckning. Bundling har alltid hemleverans och kunden behöver inte ens vara hemma för att vi ska kunna byta leveransboxen. Sådana typer av bekvämligheter har gett stort genomslag för oss.

Att starta ett hållbart företag inom cirkulär ekonomi är en utmaning. Så är det bara. Men ingen utmaning är för stor för att övervinnas och genom att dela med sig av problemen kan man snabbare få hjälp med att hitta en lösning. Har du en lösning till oss är det bara att ringa!

 

 

Share.

About Author

Gästbloggaren

Under denna användare skriver ett antal intressanta personer gästinlägg. Här blandas personliga reflektioner med tips och råd. Känner du någon som du vill ska gästblogga, eller känner du själv att du är en lämplig kandidat? Kul! Skriv till viktor.stocke[at]sustainergies.com