Dagens gästinlägg är skrivet av Ronja Boije som precis bytt jobb och börjat som omvärldsanalytiker på United Minds. Ronja skriver om vad man ska tänka på när man arbetat några år och letar efter sitt andra jobb.

Du har klarat det. Efter studierna har du fixat ditt första riktiga jobb, skaffat en kostym och klarat de första stora utmaningarna. Så börjar vardagen rulla på, men så småningom smyger sig en gnagande känsla på. Det börjar bli dags att gå vidare, dags för att hitta nästa utmaning.

RonjaDet finns de som menar att det andra jobbet har större betydelse än det första. Få av oss vet vad vi egentligen vill göra efter studierna, och för många är första jobbet något av en slump. Men när det börjar bli dags för andra jobbet börjar man i allmänhet få lite mer koll på hur arbetslivet funkar. Förhoppningsvis har du nu börjat lära dig vilken typ av arbetskultur som passar dig, hurdan chef du går ihop med och vilken slags roll du vill ha. Med det andra jobbet tar du alltså ut riktning och väljer åt vilket håll du vill att din karriär ska gå. Men vad ska man egentligen tänka på när man söker efter det andra jobbet? Här är fyra viktiga steg för att hitta ditt andra jobb:

  1. Fundera på vad du gillar i ditt nuvarande jobb
    Med alla jobb finns uppgifter du ser fram emot och uppgifter som du skjuter upp. Fundera därför på vilka delar i ditt jobb du gillar mest. För min egen del hade jag efter ett par år som managementkonsult insett att de projekt jag gillade mest var de som utgick från att förstå vad som sker i omvärlden, och jag började därför leta efter roller där man fick arbeta mycket med omvärldsanalys och konsumenttrender.
  1. Undersök vilka roller som finns på arbetsmarknaden
    En avgörande del i att komma på vad du vill göra är att förstå vad man egentligen kan göra och vad olika arbetsroller innebär. Inom din egen organisation är det lätt att förstå vilka roller som finns, men det är bra att förstå hur andra organisationer jobbar också. I mitt eget jobbsökande var en viktig vägledning att prata med gamla studiekompisar om vad de egentligen gjorde och vad deras kollegor jobbade med.
  1. Ta reda på vad dina förebilder gjorde i din ålder
    Det finns säkerligen ett flertal människor som du beundrar och vars jobb du gärna skulle vilja ha om ett antal år, men vilka steg tog de för att nå dit de är idag? Här är LinkedIn ett tacksamt verktyg för att ta reda på vad dina förebilder egentligen gjorde i början av sin karriär. Själv har jag ägnat timmar åt LinkedIn-stalking och kunde därmed klura ut att många seniora personer som idag har spännande jobb börjat sin karriär på det företag som jag slutligen valde att söka jobb på.
  1. Gå på intervju – även om du inte är intresserad
    En intervju handlar inte bara om att ett företag ska utvärdera dig, det handlar lika mycket om att du ska utvärdera företaget. Så lyder ett vanligt råd i rekryteringssammanhang, men för egen del har jag insett att det inte alltid lätt att veta vad man letar efter, däremot så känner man ganska snabbt vad som inte funkar i en rekryteringsprocess. För mig var det därför helt nödvändigt att först träffa några företag som jag kunde utesluta, för att därmed kunna ringa in vad jag egentligen letade efter och slutligen hitta det andra jobb som passade just för mig.

    Mer nyttig information om viktiga saker att tänka på när du söker jobb, oavsett om det är ditt första, andra eller tredje kan du hitta i dessa inlägg från fackförbundet Vision!

Share.

About Author

Gästbloggaren

Under denna användare skriver ett antal intressanta personer gästinlägg. Här blandas personliga reflektioner med tips och råd. Känner du någon som du vill ska gästblogga, eller känner du själv att du är en lämplig kandidat? Kul! Skriv till viktor.stocke[at]sustainergies.com

  • Jessica Gold

    Bra tips! Tack för ett bra blogginlägg Ronja!