I dagens fredagsinlägg skriver Robert om konsumtion och reflekterar över både sin egen och en generell konsumtion. Dessutom ger han sina tips på hur man som konsument kan tänka kring sina inköp. 

Foto: Keoni Cabral, Flickr

Foto: Keoni Cabral, Flickr

I egenskap av min position som säljare inom en butikskedja inriktad på friluftskläder och utrustning så vill jag ventilera och analysera mina konsumtionsval och hur jag tänker inför dom. Notera att detta inte är en guide i konsumtionstaktik utan snarare mitt sätt att se på det jag kallar smarta köp. Det handlar om att konsumera hållbart utan att för den saken sluta konsumera, vilket jag egentligen vill se som den enda lösningen. Dramatiskt jag vet, men ibland föredrar jag domedagsprofetior. När jag tittar tillbaka på min egen statistik så ser jag att den har blivit förpassad till ett gäng flyttlådor med ångest som följd, en tillbakaflykt till den tid då jag värderade konsumtion i antal mer än nytta.

Egentligen vill jag bara skicka subjektiva anklagelser till mig själv för att jag tror mig förstå köpmönster och hur man gör rätt men jag har faktiskt en förklaring som känns hållbar i sig. Det var nämligen så att jag skaffade mig ett sportsligt intresse som tog över spontan shopping och allmän hets över vad “jag behövde”. Helt plötsligt började jag fylla tiden med en form av kropps & själslig utveckling, började klättra på väggarna vid minsta ledig tid för att få fylla på med mer aktivitet och det jag nu behövde var en ryggsäck fylld med erfarenhet istället för material.

När jag insåg att mitt tidigare behov var som bortblåst, inte på grund av tvång utan av ett flyttat fokus så kändes det bra att erkänna mitt sunda förnuft och starta om. När jag har startat om så funderar jag över hur jag kan förändra min konsumtion till det bättre. Det började för mig med ett intresse som ledde till att jag faktiskt började använda det jag konsumerade, kom bort från slit och släng, fick valuta för mina pengar. Så vad tänker jag på inför ett köp?

 

Min checklista:

  • Jag kommer använda produkten ofta.
  • Produkten tillgodoser ett specifikt behov.
  • Min ekonomi motiverar köpet.
  • Produkten är av bra kvalité.
  • Företaget har tydlig information om sina produkter. 
  • Priset är motiverat.

Som bekant spänner begreppet hållbarhet över rättvisa, miljö och människa men det betyder ingenting om inte vi konsumenter tillsammans ställer krav på etiskt goda produkter inom alla sektorer. Jag har i egenskap av min roll som ett kugghjul i försäljningsbranschen börjat se hur allt fler tar till sig idén om ett schysst handlande där hållbarhet har blivit ett ledord. Som konsument i dagens samhälle är det inte alltid enkelt att göra medvetna val. När vi dagligen utsätts för reklambudskap som är tänkt locka in oss till att välja ett visst företag och dess produkt eller tjänst är det upp till oss själva att lägga den slutgiltiga bedömningen innan vi drar kortet.

Så vilken konsument vill du vara? Jag tror att vi tillsammans kan bättre. Produkten du köper är gjord för ett visst ändamål och du ska ställa krav på den, något som du enbart kan göra genom att använda den.

Share.

About Author

Robert Karlström

Robert Karlström har en kandidatexamen i geografi på Stockholms Universitet med Geografiska Informationssystem (GIS) och Geomorfologi som riktade studier från Universidad de Murcia i Spanien. Han har praktiserat genom SIDA i Ecuador med globala rättvise- och miljöfrågor och har även med sig studier och arbete från tv- och mediebranschen. Robert har erfarenhet inom outdoor retail efter många år som anställd på Naturkompaniet och drar sig inte för att klättra höga berg eller dyka på spännande platser världen över. Han har stort intresse av globala politiska och naturliga processer och vill gärna jobba med internationell miljöpolitik framöver.