Dagens gästinlägg är skrivet av Petra Hallebrant som är kund- och kommunikationschef på Telge Energi i Södertälje. Hon berättar hur företaget och hon själv arbetar med hållbarhet på olika sätt samt ger lite tips om du är intresserad av att arbeta på Telge Energi. 

  1. Vem är Petra?
    Fru_20Watt_20Telge_20Energi

    Foto: Telge Energi

    Jag heter Petra Hallebrant och är i grunden utbildad informatör och har en fil. kand i planerad kommunikation. Har pluggat vid JMK på Stockholms universitet. Har en bakgrund inom PR-sektorn där jag började min karriär på PR-byrån Prime PR i slutet av 90-talet då mitt intresse för hållbarhetsfrågor också tog fart på riktigt. Har sedan bl a varit PR-ansvarig på Systembolaget med ett tydligt uppdrag att förena samhällsansvar med kundnytta, fokus på att förmedla god dryckeskultur samt värna om hållbarhetsfrågorna ur ett folkhälsoperspektiv men också miljömässigt utifrån hur t ex vinproduktionen påverkar klimatet, arbetsförhållanden på gårdarna osv. Innan jag började på Telge Energi för två år sedan hann jag med 7 år på Rädda Barnen och sedan UNICEF i olika kommunikations- och cheftjänster där CSR-frågorna ständigt var centrala och oerhört viktiga.

    Idag känns det spännande att få möjlighet att kombinera tidigare erfarenhet av hållbarhet ur ett mer socialt perspektiv till ett annat fokus med mer koppling till miljö- och klimat i min nuvarande roll som kund- och kommunikationschef och drivande inom hållbarhetsfrågorna bl a genom bloggen fruwatt.

  1. Vad handlar fruwatt.se om?
    Vi vill gärna göra el och förnybar energi lite roligare, inspirerande och enklare för våra kunder och andra som är intresserade av hur man kan bidra till en bättre värld och rädda planeten från klimatförändringarna. Därför har vi skapat Fru watt och bloggen. Vi vill göra det enkelt för konsumenten att göra klimatsmarta val, där just valet av ren el är en av flera saker vi vill tipsa om.
  1. Foto: Petter Karlberg

    Foto: Petter Karlberg

    Hur arbetar Telge Energi med hållbarhet?
    Vi har sedan avregleringen av elmarknaden varit en utmanare och uppstickare på elmarknaden: först utmanade vi de stora eljättarna med att sänka elpriset och 2009 var vi tidigt ute att bara sälja 100 % ren, förnybar el från sol, vind och vatten. Hållbarhet är en del av Telge Energis DNA eftersom vi erbjuder klimatsmarta lösningar till våra kunder. Vi försöker få så många som möjligt att förstå att en av de största insatserna du kan göra som konsument för att bidra till ett bättre klimat och en bättre miljö är ju att välja ren el till din bostad. Ju fler som väljer förnybar energi, desto mer påverkar ju också detta elproduktionen vilken är en viktigt del i att ställa om till 100 % förnybar energi i Sverige. Vi uppmanar därför alla elkunder att ställa frågan till sitt elbolag idag om just varifrån elen kommer som de säljer– alla elbolag har ju också en skyldighet att kommunicera detta till sina kunder idag via fakturan. Det var också därför vi 2013 lanserade smutselskollen.se tillsammans med WWF för att uppmärksamma denna viktiga fråga. Utmaningen kan vara att många tror att det är dyrt med förnybar energi, men med dagens låga elpriser är inte skillnaderna små. Frågan är snarare vad det kostar för planeten och klimatet att inte göra detta aktiva val som i grunden är väldigt enkelt? El och energi är ju också en produkt som intresserar få men som ses som en självklarhet. Därför vill vi försöka sätta in frågan i ett annat sammanhang för att få fler att förstå hur viktigt det är och hur stor skillnad det faktiskt gör.

  1. Om man som student eller junior är intresserad av att arbeta inom energisektorn och specifikt hos er på Telge – Vad bör en tänka på? Vilka studiebakgrunder är värdefulla?
    Vår bransch som sådan är ju ganska så fokuserad på ingenjörer traditionellt sätt men på Telge Energi går vi gärna mot strömmen. Vi som jobbar på Telge Energi kommer från en mängd olika bakgrunder och branscher men det vi har gemensamt är att vi vill bidra till en bättre värld och göra skillnad på riktigt. Vi är ju ett elhandelsbolag på en konkurrensutsatt marknad så många har ju erfarenhet av marknadsföring, försäljning och produktutveckling men såklart också kundservice som är en viktig del av våra kompetensområden.
  1. I samband med Cop21 förra året drev ni, tillsammans med andra arrangörer något som ni kallade Childen’s Climate Conference 2015. Berätta gärna lite mer om det.
    Vi har bara en planet och vi tycker inte att vi kan fortsätta lägga klimatkrisen i knät på våra barn. Inför det stora klimatmötet COP 21 som hölls i Paris i höstas, såg vi därför tidigt att de som påverkas mest av klimatförändringarna – barnen och nästa generation – inte alls var med i förhandlingarna om klimatet och deras egen framtid. För att göra barnens röst hörd i klimatdebatten tog vi därför initiativet till att ordna en konferens i Södertälje, Children’s Climate Conference (CCC) med barn inbjudna från hela världen, innan den stora konferensen ägde rum i Paris.
    I höstas samlades därför 64 barn från sammanlagt 22 olika länder i Södertäljes stadshus för att arbeta fram en kommuniké som sedan presenterades för världens ledare på det historiska Klimattoppmötet i Paris. Initiativtagare var Telge Energi som arrangerade konferensen tillsammans med Södertälje kommun, Fryshuset, Globträdet och Världsnaturfonden WWF.Resultatet blev över förväntan. Konferensen fick stor spridning i media och nådde ju dessutom hela vägen till Paris där jag personligen fick följa med några av barnen från CCC till COP 21 och lämna över barnens kommuniké till FNs klimatchef. En av de absolut bästa och starkaste upplevelserna under hela min karriär!

    Meddelande från redaktionen:
    Vi börjar med stormsteg närma oss sommaren och nästa vecka är därför bloggens sista för denna termin. Under sommarledigheten ska bloggen få en del välförtjänta, tekniska uppdateringar. Allt för att er upplevelse av bloggen ska bli bättre!

    Hållbar kärlek.

Share.

About Author

Gästbloggaren

Under denna användare skriver ett antal intressanta personer gästinlägg. Här blandas personliga reflektioner med tips och råd. Känner du någon som du vill ska gästblogga, eller känner du själv att du är en lämplig kandidat? Kul! Skriv till viktor.stocke[at]sustainergies.com