Idag är konsumtionens egen högtidsdag – Black Friday. Dagen då detaljhandelns röda siffror skall bli svarta. Mitt Hållbarhetsjobbs skribent Emma Gustafsson reflekterar kring köphysteri, var ens egen gräns går och alternativa julklappar för den som orkar stå emot.

Du har stått och väntat sedan midnatt utanför ett köpcentrum i USA. Klockan är nu snart 8.00 på morgonen och mörkret börjar lätta. Trots frusna tår känner du dig laddad. Stämningen har stigit den sista timmen och nu är hela parkeringen full av folk. Du har minsann stått här längst och förtjänar någon av de attraktiva varor som annonserats ut under veckan. Du har räknat ut att du kommer att tjäna flera 100 dollar på att köpa ditt Xbox One just denna fredag istället för i den vanliga julhandeln. När dörrarna slås upp skall du tävla med de andra entusiasterna och inget eller ingen kan stoppa dig.

Känner du igen dig? Inte? Vad skulle få dig att köa utanför ett köpcentrum en hel natt? Vilket varumärke och vilket pris utgör din gräns?

Idag inträffar Black Friday, den inofficiella starten på julhandeln i USA, och scenariot ovan har utspelat sig utanför varuhus i hela USA i natt. Fenomenet är gammalt och omnämns för första gången i media 1961.

Eftersom Thanksgiving alltid inträffar fjärde torsdagen i november, och många arbetsgivare ger sina anställda ledigt på fredagen, är idag en ypperlig dag att sätta klorna i konsumenten och kickstarta julhandeln. Den generella Black Friday-shopparen handlar för drygt 400 dollar under Thanksgiving-helgen, och skulle man inte ha fått nog följs numer Black Friday av Cyber Monday. Näthandlarnas motsvarighet.

Trots den allmänna shoppinghysterin riktas det kritik mot denna dag, även i USA. Olyckor med allvarliga skador som följd sker varje år och till och med dödsfall har inträffat i folkmassorna. Ett exempel på initiativ som har dragits igång för att vara en motpol till Black Friday är Buy Nothing Day. Den startades 1992 och har nu spridit sig till många länder, däribland Sverige.

Så hur ser det egentligen ut med julhandeln här hemma? Ja, Black Friday förflyter fortfarande relativt stillsamt här, men några stora elektronikkedjor, friluftssajter och modesajter har hakat på trenden. Detaljhandelns undersökningsföretag, HUI, spår i ett pressmeddelande att även i år blir ett rekordår för den svenska julhandeln, med elektronikhandeln som förutspådd vinnarbransch.

TT skriver:
”Hur stor del av pengarna som faktiskt läggs på julklappar, julmat och annat juligt vet inte HUI. Men i snitt gör var och en av oss av med 1 400 kronor mer i december än vad vi gör i snitt under årets övriga elva månader, totalt 13,6 miljarder kronor, enligt HUI. […] Av årets decemberförsäljning beräknas 39 miljarder kronor läggas på så kallade sällanköpsvaror, resterande 29 miljarder hamnar i dagligvaruhandeln, det vill säga mat och andra livsmedel. Sedan HUI:s mätningar startade 1990 har decemberförsäljningen bara backat vid tre tillfällen: 2012, 1995 och 1992.”

Så åter till där vi började. Black Friday. Alla har vi vår akilleshäl. Vad skulle du göra för en åtråvärd deal på favoritvarumärket? Fundera och bli medveten om dina svaga punkter, så blir det lättare att stå emot. Att slippa trängas med andra julstressade människor inne på ett köpcentrum har också ett värde. Tid har ett värde.

För er som behöver lite hjälp på traven vill jag rekommendera organisationen The Story of Stuff Project, som med tydliga animerade filmer får dig att inse varför den där billiga radion på Clas Ohlson egentligen har ett högt pris – för någon annan.

Ge istället bort tid med dig. Bjud på middag. Skänk pengar till välgörenhet. Och om du nödvändigtvis måste köpa saker – gör det på loppis, Blocket eller Tradera.

Komikern Jeff Carlin sammanfattar på ett briljant sätt vårt förhållande till våra saker i sin stand-up ”Stuff” från 1986. Se hans eminenta monolog här. Med citatet ”the meaning of life, trying to find a place for your stuff” vill jag avsluta dagens inlägg och önska dig en trevlig och köpfri helg!

 

 

Share.

About Author

Emma Gustafsson

Jag heter Emma-Louise Gustafsson och jag är i första hand naturälskare. I andra hand är jag fjäll- och vildmarksledare och i tredje hand civilingenjör som de senaste åren jobbat med kommunikation och marknadsföring på friluftsföretag. Jag vill göra vårt samhälle mer hållbart och för mig börjar det med att få ut folk i naturen. Det är min övertygelse att när du väl blir fascinerad av vår fantastiska miljö och dess skörhet vill du inte äventyra framtida generationers möjligheter att njuta av den. Så välkommen ut i naturen!