I takt med att medelinkomsttagaren får det bättre ställt tar hen sig också friheten att flyga mer. Men hur påverkar en resa till Thailand egentligen ditt koldioxid-fotavtryck? Vår skribent Emma Gustafsson ägnar dagens inlägg åt ämnet och reder ut begreppen.

När vi prenumererar på dåliga vintrar här hemma, lockar snösäkra resmål som Japan och Canada allt mer. Och det är ju förhållandevis billigt att åka dit… så varför inte? You only live once. Och du kan ju se till att ha med dig egna bambubestick på flyget och egen mugg, så besparar du i alla fall världen lite onödiga engångsartiklar.

Men… visste du att en resa tur och retur till Bangkok ger ett utsläpp av omkring 2,5 ton koldioxidekvivalenter? Det motsvarar ett års bilkörning av en genomsnittlig svensk bilförare, eller en villas utsläpp under ett helt år. Eller all livsmedelskonsumtion för den genomsnittliga Stockholmaren under ett år. Eller en ännu bättre jämförelse – cirka fyra års avstående från köttätande.

Det spelar med andra ord ingen roll om du äter vegetariskt och åker kollektivt ett helt år av miljöskäl – en flygresa förstör dina goda gärningar ganska snabbt. Och att flyga är något som vi svenskar gillar att göra.

Vårt flygresande ökar med ca 11 % varje år. Medel-Svensson får det bättre och bättre ställt samtidigt som biljettpriserna för flyget bara går nedåt och nedåt. Att flyga för 1699 SEK till San Francisco är svårt att motstå även för den mest inbitna tågresenären. En utveckling som rimmar dåligt med att samstämmiga forskare pekar på att den snabba ökningen av flygresandet måste brytas. Tvågraders-målet är snart utom räckhåll och flygbolag och framför allt flygresenärer tar inte sitt ansvar för att minska utsläppen.

Svalbard_420x288

En resa till Svalbard när jag och min kompis fortfarande kunde ignorerade utsläppen vi orsakade.

Men hur stor del av världens koldioxidutsläpp står flygindustrin för? De siffror jag hittat kretsar kring 2 %, vilket låter väldigt lite, men då ska man komma ihåg att det är baserat på hela världens befolkning och det är endast 2-3 % av oss som har tillgång till flyg. I boken ”Climate change and aviation” publiceras en fransk studie kring fritidsresande, som visar att bland dem som reste, var det 5 % som orsakade 50 % av utsläppen.

Med andra ord har du chans att minska ditt individuella klimatavtryck väsentligt genom att skippa flygresor.

Hur ser då flygindustrin på framtiden? Den svenska branschorganisationen Svenskt Flyg säger:
”Fram till 2030 kommer dagens flygplansflotta att fördubblas. Det är en fantastisk möjlighet för världen och för de människor som kommer att få tillträde till den globala marknaden. Flygets expansion kommer att gå hand i hand med ansvarsfulla miljöåtgärder och teknisk utveckling för att minimera miljöeffekterna av den växande efterfrågan på flygtransporter. I dag drar ett modernt flygplan mindre bränsle per passagerare än en bil.”

Inte helt i linje med att ökningen av flygresandet måste brytas. Med de ansvarsfulla miljöåtgärderna och den tekniska utvecklingen syftar de bland annat på förnybara bränslen, bättre aerodynamik, effektivare motorer och gröna inflygningar (när man glidflyger in med motorerna på tomgång).

Jonas Åkerman, en framstående svensk forskare inom transportområdet, bemöter flygindustrins åtgärder så här:
”…det kan vara lätt att glömma hur långa ledtider det är inom flygindustrin. Från att en ny generation flygplan börjar utvecklas tills dess det sista flygplanet av denna generation pensioneras tar det ca 50 år. Så det är viktigt att skilja mellan det bästa möjliga flygplan som kan köpas och genomsnittet för flygplansflottan.”

Sen är inte koldioxid ensam bov bland emissionerna. Utsläppen av vattenånga och NOx (samlingsnamn för kvävemonoxid och kvävedioxid) på hög höjd orsakar tillsammans nästan lika stor klimatpåverkan som koldioxid i ett 100 års-perspektiv.

Åkerman konstaterar vidare att när det kommer till biobränsle, som flygindustrin sätter stort hopp till, så är det bara en mindre del av transporternas bränslen som går att ersätta med biobränsle på global nivå. Produktiv mark behövs i första hand för produktion av mat, fiber, byggnadsmaterial och ekosystemtjänster och man får en betydligt högre klimatnytta om man använder bioenergi till att ersätta kol i kraftverk istället för att producera drivmedel för transportsektorn.

Så vad kan då du göra?

Sluta slentrianresa. Välj bland 29 nationalparker i Sverige innan du åker till Yosemite i USA. Fråga dig om du verkligen vill till Thailand eller om du bara vill maxa semestern för att du jobbat hårt under ett år. Tågluffa i Europa eller norrut i Sverige. Och måste du verkligen åka någonstans – som på en av dina bästa vänners bröllop i Indien – passa då på att vara borta en längre period när du ändå åker. Och glöm inte att klimatkompensera!

För er som är intresserade av att läsa mer hittar ni mina referenser och fler spännande länkar nedan!

 

Riksrevisionens rapport från 2012:
http://www.riksrevisionen.se/PageFiles/15649/Anpassad_12_7_Infrastrukturplanering.pdf

Intervju med och rapport av Jonas Åkerman:
https://www.kth.se/forskning/pa-djupet/begransa-bil-och-flygtrafiken-eller-missa-klimatmalen-1.310951
http://www.tillvaxtreflektera.se/Rapporter/klimat_konsumtion_utrikes_resor.pdf

Branschorganisationen Svenskt Flyg:
http://www.svensktflyg.se/wp-content/uploads/2014/05/sverige-inom-rackhall.pdf

Artiklar från DN, SVD & ETC:
http://www.dn.se/resor/svenskarnas-flygresor-pa-vag-bli-storsta-miljoboven/
http://www.dn.se/nyheter/sverige/klimatmalet-priset-for-billiga-flyg/
http://www.svd.se/resor/fa-star-for-stor-del-av-utslappen_1756415.svd
http://www.etc.se/klimat/flygandet-maste-minska-om-vi-vill-radda-klimatet

Naturskyddsföreningen:
http://kontakt.naturskyddsforeningen.se/org/naturskyddsforeningen/d/fult-med-langflyg/

Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Environmental_impact_of_aviation

Bloggen Ecoprofile:
http://www.ecoprofile.se/thread-2210-Att-flyga-eller-inte-flyga-%96-det-ar-fragan.html

Share.

About Author

Emma Gustafsson

Jag heter Emma-Louise Gustafsson och jag är i första hand naturälskare. I andra hand är jag fjäll- och vildmarksledare och i tredje hand civilingenjör som de senaste åren jobbat med kommunikation och marknadsföring på friluftsföretag. Jag vill göra vårt samhälle mer hållbart och för mig börjar det med att få ut folk i naturen. Det är min övertygelse att när du väl blir fascinerad av vår fantastiska miljö och dess skörhet vill du inte äventyra framtida generationers möjligheter att njuta av den. Så välkommen ut i naturen!