Naomi Nowak är designer och grundare av det ekologiska klädmärket Raintower. Hon är även aktiv som illustratör, serietecknare och bildkonstnär. Naomi slutade köpa nyproducerade kläder och startade snart ett eget företag med en vision om mer cirkulära resursflöden.

 

Raintower använder 100 % återvunnet tyg i sin produktion. Jag inleder med detta för att det är viktigt att förstå skillnaden mellan återvunnet tyg och återvunna fibrer. Jag köper in avlagda kläder, klipper upp och syr om. Detta har många fördelar; exempelvis har plaggen tvättats många gånger och därmed befriats från de kemikalier som gör att man ofta råds att tvätta nya kläder innan användning och man kan lita på att materialet inte tappar sitt utseende efter ett par tvättar. Målet är att förlänga den textila livslängden – slow fashion.

Energin som går åt till textilproduktion i Raintower är alltså lika med noll eftersom jag använder befintligt material. Många klädkedjor försöker stärka sin gröna image genom återvinning, men de menar då nästan alltid återvunnen fiber vilket är energikrävande. I dagsläget finns inget väletablerat och energisnålt sätt att återvinna textila fibrer.

Självklart är återvunnet fiber och ekologiskt odlad bomull bättre än standardalternativen, men enligt mig är det än så länge till största delen en kosmetisk skillnad – lösningarna ligger inte främst i att odla ekologiskt eller delvis återvinna, utan i att bryta cykeln av fortlöpande nyproduktion till ständigt sjunkande priser.

Ekologisk nytillverkning som den ser ut idag är mer hållbar, ja. Men är den hållbar? Inte förrän den utvecklats.

Naomi Nowak

Jag anser att en del av mitt existensberättigande som klädskapare är att jag faktiskt använder befintliga resurser. Efter att ha jobbat kort inom modebranschen bestämde jag mig 2009 för att sluta köpa nytillverkade kläder (med undantag för strumpor etc). Trodde det skulle bli en utmaning, men upptäckte snabbt att det var enkelt. För enkelt. Allt jag kunde tänkas behöva eller vilja ha fanns i secondhandaffärer.

Det fanns inte en tydlig affärsidé med Raintower från början. Jag behövde en extrainkomst utöver illustrationsjobben och bestämde mig för att trycka t-shirts med mina bilder på. När jag skulle beställa dem tog det stopp. Detta var 2012 och jag hade inte inhandlat ett enda nytt plagg på tre år. Varför skulle jag göra det nu? Nästa gång jag gick på loppis började jag samla tröjor och experimentera med att sy nytt av dem. Lade upp ett par plagg på Etsy, en hemsida där man säljer eget hantverk. Några veckor senare var allt sålt och jag fick email varje dag från potentiella kunder som undrade när jag skulle tillverka mer. Sedan dess har Raintower utökats till större klädproduktion men även smycken där vi använder återvunnet silver.

Min inspiration har alltid kommit från naturen, mystik och folklore och det syns även i kläderna jag designar. Det vore därför paradoxalt att tillverka dem på ett sätt som skadar den natur som inspirerat dem. Detta i kombination med en uppväxt formad av historier om krig och nöd, där man överlevde genom att ta vara på varenda liten resurs gjorde att valet hållbar företagsamhet föll sig naturligt.

Till den som vill ge sig in i hållbart företagande vill jag säga följande – sätt igång, i liten skala, så snart som möjligt. Jag tror att många misslyckas med för att de hänger upp sig på långsiktiga mål i ett alldeles för tidigt stadium och blir överväldigade. Det är nog också bra att inse från början att det finns saker man är mindre bra på och skaffa råd från de som är visare.

Jag älskar mitt arbete och är tacksam att det är möjligt men hoppas ändå att Raintowers nuvarande produktionsmodell blir omöjlig i framtiden — när slit-o-släng-modets tid är över och produktionen är hållbar från början till slut.

 

Share.

About Author

Gästbloggaren

Under denna användare skriver ett antal intressanta personer gästinlägg. Här blandas personliga reflektioner med tips och råd. Känner du någon som du vill ska gästblogga, eller känner du själv att du är en lämplig kandidat? Kul! Skriv till viktor.stocke[at]sustainergies.com